Grundig planlegging har gitt Fysak-suksess i Vardal

X-treme Fysak

Isbading i X-treme Fysak ved Vardal ungdomsskole.

 

Vardal ungdomsskole i Gjøvik har ikke bare Fysak, men også X-treme Fysak med isbading og ti-kamp på timeplanen. Hvordan har de fått elever og lærere fornøyde med, og lojale mot, ordningen?

 

Roy Stian Korslund

Roy Stian Korslund

– Hos oss har elevene 30 minutter Fysak to ganger i uken, på de dagene de ikke har gym eller svømming. Med valgfag annenhver fredag hvor mange er i fysisk aktivitet, er elevene fysisk aktive 9 av 10 skoledager i et toukersløp. Vi har tatt 40 minutter fra undervisning, og elevene har gitt 20 minutter fra midttimen, forteller Roy Stian Korslund.

Han har hovedansvar for fysakordningen ved skolen og er den som har laget fysakopplegget og den som planlegger gjennomføringene av X-treme Fysak.

– X-treme Fysak er organisert i 6 heldagsopplegg, og 2 halvdagsopplegg. Dette er frivillig å delta på for elevene, men vi har et eget fysakopplegg samme dag for de som ikke vil være med på X-treme Fysak. De som er med på minst 5 av de 8 oppleggene, kan etter året kalle seg X-treme Fysaker, og får en t-skjorte designet unikt til akkurat det året, forteller han.

Fysakkonferansen
Vardal ungdomsskole kommer til Fysakkonferansen for å vise frem sitt opplegg for Fysak, og systemet de har utviklet.
– Vi vil da presentere noen suksessfaktorer i forbindelse med etablering av Fysak. Ikke minst hvorfor elever og lærere er fornøyde med, og lojale mot, ordningen, sier Korslund.

Ved Vardal ungdomsskole er hele fysakåret planlagt før skoleåret begynner. De har en øvelsesbank på nesten 60 øvelser, som de gjennomfører spredd utover året. Trinnlederne bruker systemet til å legge Fysak inn på timeplanen med korrekt aktivitet, og de bemanner alle timer med en lærer per klasse. I tillegg er alle lærere Fysaklærere.

 

X-treme Fysak
– Målsettingen med X-treme Fysak er at de skal få bryne seg på aktiviteter som virker å være slitsomme og litt skumle. Vi vil at de skal mestre noe uvant og noe man er spent og usikker på. Dette vil gi mestringsfølelse, og vi håper det smitter over på andre områder i livet også, for eksempel skole. Vi vil trene de i å tenke at: det har jeg ikke gjort før, men det får jeg nok til. I tillegg er disse dagene felles for hele skolen, så det sosiale aspektet er viktig. I lagøvelser kan de lage lag på tvers av klasser og trinn. Vi har speakertjeneste med musikk og kantine, så det blir til trivelige dager.

Eksempler på øvelser som gjennomføres ved Vardal ungdomsskole, er isbading i starten av januar, 10-kamp, motbakkeløp og triatlon.

– På de to sistnevnte øvelsene har vi trinn- og skolerekorder for begge kjønn. Vi lager også resultatliste for de 20-30% beste i en øvelse, noe som gjør at de fleste er usynlige i forhold til prestasjoner. Hovedpoenget er at de tør å delta, gjør sitt beste med godt humør. Vi henger opp listene i en glassmonter, og premierer vinnere av de ulike øvelsene. Vi kårer også årets X-treme Fysak utøvere, en av hvert kjønn på hvert trinn. Dette kan begrunnes i gode ferdigheter/resultater, men like ofte i sporty innstilling, godt humør, god innsats og fair play, forteller Korslund.

X-Treme Fysak ved Vardal ungdomsskole